Loading...

(מאמר דעה) Canabis sativa (C. Indica) | Marijuana | קנביס (מריחואנה -

admin

מאמר דעה מאת: מיכל קירש נטורופתית, הרבליסטית קלינית ומנחת קבוצות

מבוא:

מוצאו של צמח הקנביס, ממשפחת הקנביים, בהרי ההימלאיה ובמרכז ודרום אסיה. באזורים אלה קיימות עדויות לשימוש בצמח כבר מהמילניום השלישי לפני הספירה.
במהלך ההיסטוריה חדר השימוש בצמח לתרבויות שונות במזרח ובמערב כאחד. השימוש בצמח ובשרף המופק ממנו (חשיש) לאורך ההיסטוריה האנושית התחלק לשימושים רפואיים, לצד שימושים בעלי אופי פסיכו-אקטיבי הכרתי. שימושים אלה התקיימו לצד הפקה של שמן מזרעי הקנביס, אשר שימש לבערה ולמאכל, וכן שימוש בסיבי הצמח לייצור נייר, בדים ובגדים. שמן זרעי הקנביס מצטיין ברמה גבוהה במיוחד של חומצות שומן בלתי רוויות (בין 70-90%) ובריכוזים מרשימים של אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9. (1)
בתחילת המאה העשרים הפך הקנביס רשמית לצמח מעורר מחלוקת; ראשית בארה"ב שחוקקה חוק האוסר על שימוש, גידול ואחזקה של הצמח ובהמשך במדינות נוספות מרחבי העולם. תיאוריות-קשר גורסות כי השימוש והגידול של הצמח נאסרו במקור בארה”ב בעקבות קשרי הון-שלטון, ומתוך אינטרס של תעשיית הנייר המיוצר מעץ ותעשיית הפלסטיק שאז אך נולד - תעשיות שראו בקנביס איום על קיומן והתעצמותן הכלכלית. בכדי להרתיע משימוש בצמח, קשרו אז את השימוש בצמח ל"שער מעבר" לשימוש בסמים קשים דוגמת קוקאין והרואין, גישה שנויה במחלוקת הקיימת עד היום ואשר טרם הוכחה או הופרחה. אותן תיאוריות-קשר גורסות כי ללובי זה הצטרפו במהלך השנים חברות הפרמצבטיקה, מהלך שמקורו בחשש כי השימוש בקנביס יהווה תחרות אשר תפגע בהיקף מסחרן של תרופות רבות. (2)

בשנים האחרונות נחקרת המריחואנה רבות אודות השפעותיה הרפואיות המגוונות והשימוש בצמח תופס תאוצה ומשנה את מעמדו החוקי. אחד מחלוצי המחקר בתחום הוא פרופסור רפאל משולם מישראל, שחקר את השפעות הצמח במשך שנים והשפיע רבות על תפיסת הצמח ברמה המדעית והרפואית. (3)
המעמד החוקי של הקנביס משתנה בעולם ממדינה למדינה. בישראל כיום ישנו מעמד חוקי למריחואנה לצורכי שימוש רפואי בלבד, המוגבל במסגרת של תקנות וחקיקה לשימוש, גידול ושינוע. השימוש בצמח דורש רישיון ממשרד הבריאות ומופקדים על תהליך מתן הרישיון שישה רופאים, בראשם ד"ר יהודה ברוך מבית החולים אברבנל. לצד הליך הרישוי לשימוש, ישנם זכיינים ועמותות להם רישיון לגידול ושינוע של מריחואנה בארץ. את הצמח ותמציות המופקות ממנו מפיצים בנקודות חלוקה מורשות ובחלק מבתי החולים. על פי החוק בארץ בכדי לעשות שימוש רפואי בקנביס, ראשית יש להוכיח שטיפולים אחרים לא הועילו לחולה בהפגת התסמינים מהם הוא סובל, או כאשר קיימת הסכמה רחבה כי השימוש בצמח עשוי להועיל לשרידותו ולאיכות חייו. (4)

הקנבינואידים והמערכת האנדוקנבינואידית

החומרים הפעילים של הקנביס מכונים קנבינואידים, ותוך כדי הניסיון להבין כיצד הם פועלים התגלתה המערכת האנדוקנבינואידית.מערכת זו הינה מערכת העברת אותות אשר לה השפעה על המוח ועל מגוון תפקודים ומערכות בגוף האדם.עד כה נמצאו מספר קולטנים עצביים לקנבינואידים, אשר המוכרים ביניהם הינם CB1, .CB2, GRP55 הקולטן הראשון שהתגלה, CB1, מצוי בעיקר במוח, אך בשנים האחרונות הוא התגלה גם ברקמות פריפריאליות, כאשר להפעלתו מיוחסת השפעה פסיכוטרופית הלוצינוגנית ומרוממת וכן השפעה משככת כאבים ומגנה על מערכת העצבים.
לעומתו, CB2 מתבטא באופן כמעט בלעדי בתאים ואיברים הקשורים למערכת החיסון והדם, כאשר ריכוזו הגבוה ביותר נמצא בטחול. הפעלתו מקושרת להשפעה נוגדת דלקת והפחתה של בחילות ועוויתות. החומרים האנדוגניים המשפעים על הקולטנים הקנבינואידיים נקראים אנדוקנבינואידים והם כוללים:
Anandamide, 2AG:2-arachidonoyl glycerol בין השאר. (5)

כיצד משפיעים האנדוקנבינואידים והקנבינואידים על המוח?

על פי פרופ' משולם, חומרים אלה משפיעים על דפוסים של אכילה, שינה, רגיעה וזיכרון וכן הינם קשורים גם להגנה על מערכת העצבים. הם מתפקדים כמוליכים עצביים המופרשים מהקרומים הפוסט-סינפטיים ונקלטים על ידי הקולטנים הנזכרים מעלה. כאשר הם מפעילים את הקולטן CB1, מתרחשת השפעה על מעבר ופעילות יוני סידן ועיכוב בהפרשה של מוליכים עצביים שונים ביניהם גאבא וגלוטמט. לגאבא השפעה של עיכוב עצבי ואילו הגלוטמט מקדם עוררות עצבית המקושרת בין היתר לעידוד העברת אותות של כאב במוח. עיכובם של שני מרכיבים אלה גורם לתוצאה עצבית סופית מורכבת הכוללת, בין היתר, הפרשה מוגברת של דופאמין.
השפעת האנדוקנבינואידים על המערכת הינה קצרת טווח ואורכת שניות בודדות. הקנבינואיד THC לעומתם, משפיע זמן רב יותר ונקלט על אותה מערכת רצפטוריאלית. השפעה עצבית מורכבת זו מסבירה מדוע קנבינואיד זה מייצר עיכוב עצבי מחד, למשל של תחושת כאב, ותחושה אופורית מאידך. ראוי לציין, כי הפרשת הדופאמין משפיעה על "מסלול הגמול" במוח ומעודדת תחושה של סיפוק והנאה.(5,6)


הפחתת הפרשתו של הגלוטמט במצבי עקה מפחיתה את הסיכון לאיסכמיה מוחית, ומכאן נתפס הצמח, בין השאר, כמאתן עצבי. צמח הקנביס ידוע גם כגורם לירידה בזיכרון, והודות ליכולתו זו וכן להשפעתו על מסלול הגמול טוען פרופסור רפאל משולם כי שימוש בו עשוי לרפא "מחלות זיכרון” דוגמת הפרעת לחץ פוסט טראומתית ופוביות שונות. (5)


השפעות פיזיולוגיות ופרמקולוגיות נוספות של האנדוקנבינואידים והקנבינואידים

לאנדוקנבינואידים ולקנבינואידים מיוחסת תכונה של עיכוב ייצור איקוסנואידים משרי דלקת ועווית ועיכוב דלקת דרך עיכוב ייצור TNF alpha. נמצא כי אנדוקנבינואידים מצויים בריכוז נמוך גם בחלב אם והחוקרים מעריכים כי בהקשר זה האנדוקנבינואידים מהווים גורם משרה גדילה. (5)
לאחרונה נמצאו עדויות לכך ששימוש במריחואנה יכול להביא לעצירת התפשטותו של סרטן השד באמצעות עיכוב ביטויו של גן בשם Id-1, הגורם לממאירות ולגרורות. (7) עוד נמצא כי שימוש בקנביס מעודד בניה של עצם. (8)

 מידע טכני כללי:


חלק הצמח בשימוש

תפרחת נקבית

רכיבים פעילים

קנבינואידים, כ-66 במספרם לפחות, ביניהם:

Δ9-tetrahydrocannabinol (THC)

cannabidiol (CBD)

cannabinol (CBN)

tetrahydrocannabivarin (THCV)

חומרים אלה מסיסים בממסים אורגניים.

פעילות רפואית

פסיכו-אקטיבי והלוצינוגני, נוגד דלקת, נוגד עווית, נוגד בחילות והקאות, מעודד תיאבון, נוגד סרטן, נוגד כחקציה, מאתן עצבי, מעכב עצבי, אופורי ומרומם, נוגד כאב פוטנטי ביותר (ללא סכנת דום נשימתי כפי שעלול לקרות משימוש במורפיום), נוגד טראומה נפשית (מביא לירידה בזיכרון ובין היתר מפיג זיכרונות קשים), נוגד חרדה, מפחית שימוש בתרופות בקרב אוכלוסיה גריאטרית, נוגד אסתמה, נוגד חמצון, נוגד פרכוסים, מפחית לחץ דם, מפחית לחץ תוך עיני, מעודד בנית עצם.

 


התוויות

כיום בישראל ניתן הקנביס הרפואי לחולים במגוון רחב של מחלות אשר ניתן לחלקן באופן גס לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה חולים אונקולוגיים, והשנייה חולים הסובלים מכאבים כרונים ומחלות נוירולוגיות.

בעולם הרחב מקובל להשתמש בצמח למגוון המצבים הבאים:
לטיפול בחולי סרטן ככלל וסרטן השד בפרט, איידס, טרשת נפוצה, ניוון שרירים, מחלת פרקינסון, אלצהיימר ושיטיון (דמנציה), כאב כרוני לסוגיו, מחלת קרוהן, קוליטיס, תסמונת המעי הרגיז, אסטמה, נפחת הסמפונות, סכרת, תסמונת טורט, הפרעת לחץ פוסט טראומתית, דלקת מפרקים, פיברומיאלגיה, מחלות אוטואימוניות, הפרעות שינה (אינסומניה), דיסטוניה, עוויתות, מגרנה, חוסר תיאבון וכחקציה, אי שקט, בחילות, שלשולים, עצירות, אפילפסיה, גלאוקומה, באוכלוסיה גריאטרית.

התוויות נגד ותופעות לוואי

הצמח נחשב לבטוח בשימוש ולא ידועות רגישויות והתוויות נגד, לבד מהמצבים הבאים:
סכיזופרניה ופסיכוזות - מריחואנה ידועה כמי שעלולה לגרום להתקפים פסיכוטיים ולהתקפי פאניקה בשימוש שאינו מושכל. כמו כן, שימוש ארוך טווח עלול לגרום לתסמיני דיכאון. (9)
על אף הנאמר מעלה, ישנם מחקרים המראים כי שימוש בקנבינואיד CBD, הראה הפחתה בתסמיני סכיזופרניה והפחתת הצורך בטיפול רב-תרופתי, כמו גם בהפרעה דו קוטבית. (10)
דווחו מספר מקרים בהם התפתח סרטן ריאות בעקבות עישון הצמח, כמו גם שיעול וברונכיטיס. (11)
שימוש בקנביס עלול להביא לשינויים בהורמוני המין וירידה בייצור הזרע. (11)


אופני נטילה ומינונים

- עישון/ מכשיר אדים המותאם לשימוש בצמח.
- צריכה של מזון המכיל תמיסה שומנית של הצמח (לרוב עוגיות) או שמן המכיל קנבינואידים.

מנתונים שמפרסמת עמותת "תיקון עולם" אשר עוסקת בגידול, חלוקה והפצה של מריחואנה רפואית בארץ, ממוצע צריכה יומי עומד על 2.6 גרם קנאביס מאיכות רפואית, בריכוז של מינימום 20% THC. צריכת הקנביס החודשית למטופל נעה בין 50 ל-250 גרם ומושפעת מדרך הצריכה, הגיל, המשקל ומצב הרפואי. (12)


תוצאות מחקר:

המחלקה הפסיכיאטרית באוניברסיטת בוכום שבגרמניה, סיכמה את השפעתו הפסיכיאטרית של הקנביס בחלוקה גסה לשתי קבוצות; השפעה אקוטית של שימוש בצמח יכולה להביא לתחושת רוממות, אופוריה וסיפוק רב. שימוש כרוני בקנביס עלול להביא לעלייה בתסמינים דיכאוניים. עם זאת טוענים החוקרים, כי תפקוד ירוד של המערכת האנדוקנבינואידית, מקושר להתפתחות של הפרעות דיכאון. (13)

קבוצת חוקרים מצאה כי שימוש כרוני בקנביס לא הביא לשינויים פתולוגים בריאות, במערכת האנדוקרינית ובתפקוד הכרתי. (14)

שימוש בקנביס העצים את ההשפעה משככת הכאב של תרופות אופיאטיות, ואפשר טיפול ארוך יותר במינונים קטנים יותר לצד תופעות לוואי מועטות יחסית של החומרים האופיאטים. נתון זה חשוב בעיקר בקרב חולים סופניים וחולים הסובלים מכאבים כרונים עזים. (15)

 


במחקר שנערך על חולי טרשת נפוצה הסובלים מנוקשות שרירים, נמצא כי שיעור ההרפיה שהושגה עם השימוש בצמח לאחר 12 שבועות היה גבוה פי 2 בהשוואה לפלצבו. כמו כן נמצא שיפור בתסמינים של כאב, ועווית וכן שיפור באיכות השינה. החוקרים הסיקו כי לקנביס יש עליונות בטיפול בקשיון השרירים של חולי טרשת נפוצה על פני תרופות מרשם אחרות, זאת לצד בטיחות גבוהה יחסית בשימוש. (16)

 


חוקרים מצאו כי THC וקנבינואידים נוספים מעכבים התרבות של גידולי גליומה. פעילות נוגדת סרטן זו תלויה במספר מסלולי אותות אשר מהווים טריגר למוות תאי. במקביל נמצא כי החומר מעכב התפתחות כלי דם של הגידול, פרוליפרציה ופלישה של תאים סרטניים לסביבתם. (17)

 


חוקרים מאוניברסיטת בון שבגרמניה, גילו כי מולקולה בשם בטא-קריופילן מביאה להפעלה של קולטנים קנבינואידיים מסוג CB2. פעולה זו מביאה להשפעה נוגדת דלקת, משככת כאבים מקומית ואנטי קרצינוגנית, אך אינה כוללת השפעה עצבית או פסיכו אקטיבית החוקרים מייחסים לממצא זה השלכות קליניות מגוונות, ביניהן אפשרות טיפול בספקטרום רחב של מחלות דלקתיות ובכאבים ממקור עצבי. מתן החומר בצורה אוראלית הראה יעילות טיפולית. חומר זה נמצא בריכוזים גבוהים במזונות הבאים: אבוקדו, כשותית, לימון, אורגנו, קינמון, ציפורן, רוזמרין, קורנית, מרווה, פלפל שחור ונוספים. (18)
*בטא- קריופילן הנו ססקוויטרפן נדיף הנספג בהרחה דרך ריריות האף וכן דרך העור.
להלן תמציות נדיפות המכילות בטא-קריופילן על פי ריכוז החומר בתמצית:
פלפל שחור ולבן - 25% עד 35%
מליסה - 12% עד 19%
אורן - 1%עד 6%
מרווה מרושתת - %1 עד 3%
קמומיל רומי - 1% עד 10%

חוקרים ממדריד טוענים כי קנביס מהווה הבטחה בטיפול במחלות פרקינסון, הנטינגטון ומחלות נוירולוגיות נוספות, זאת לאור ההבנה העדכנית אודות פעילותם של חומריו הפעילים. החוקרים טוענים כי יש מקום למחקר הבוחן כיצד ישפיע השימוש בצמח על עיכוב התקדמותן של המחלות בקרב החולים. (19)

מחקר אשר כלל 139 חולי איידס ונשאי הנגיף, אשר סבלו מתת משקל וטופלו בקנבינואידים, הראה כי הקבוצה אשר קבלה קנבינואידים הראתה עלייה משמעותית בתיאבון לאחר טיפול של 4 עד 6 שבועות, וכן התייצבות במשקל החולים בהשוואה לקבוצת הפלצבו אשר המשיכה לרדת במשקל. (20)

 


מסמך מסכם של מכון הבריאות הלאומי בארה"ב משנת 2010 טוען כי עישון מריחואנה הראה ירידה בלחץ התוך עיני בחולים הסובלים מגלאוקומה. עוד טוען המסמך כי שימוש ארוך טווח בקנביס מביא לירידה בייצור הזרע ובתנועתיות של תאי זרע, ירידה ברמות הטסטוסטרון בגברים והפרעה באיזון הורמוני מין בקרב נשים. (11)

תוצאות מחקרים שפורסמו על ידי מכון הסרטן הלאומי האמריקאי מראות כי מתן קנביס לחולי סרטן גורם לפעילות משככת כאב משמעותית לצד פעילות מדכאת בחילות ומעוררת תיאבון בקרב החולים. עוד מדווח המכון כי פעילותו נוגדת הבחילה וההקאה של הקנביס הוכחה במספר מחקרים, זאת לצד שיפור באיכות החיים של המטופלים בצמח, שיפור השינה והפחתת תסמינים של חרדה. (21)

מקורות:

1.http://www.innvista.com/health/foods/hemp/hempoil.htm

2. RAND STUDY CASTS DOUBT ON CLAIMS THAT MARIJUANA
ACTS AS "GATEWAY" TO THE USE OF COCAINE AND HEROIN http://web.archive.org/web/20061104124529/http://www.rand.org/news/press.02/gateway.html

3. רפאל משולם, קורות חיים ועבודתו

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/PrasIsrael/Tashas/RefaelMeshulam

4. http://www.tikun-olam.co.il/%D7%A7%D7%A0%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A1/%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99/%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C.html

5. Plants and brain cannabinoids: major players in physiology, Dr. Raphael Meshulam

6. HOW CANABIS AFFECT NEUROTRANSMITTERS

http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_03/i_03_m/i_03_m_par/i_03_m_par_cannabis.html

7.http://mct.aacrjournals.org/content/6/11/2921

8. The cannabinoid CB1 receptor regulates bone formation by modulating adrenergic signaling

Joseph Tam*, Victoria Trembovler , Vincenzo Di Marzo, Stefania Petrosino,#, Gabriella Leo,

Alex Alexandrovich , Eran Regev , Nardy Casap , Arie Shteyer , Catherine Ledent**, Meliha Karsak ,

Andreas Zimmer , Raphael Mechoulam , Raz Yirmiya||, Esther Shohami and Itai Bab*,1

9. Adams and Martin 1996; Fehr and Kalant 1983; Hollister 1986a, 1988a; Institute of Medicine 1982

10. Medical marijuana and the mind". Harvard Mental Health Letter 26 (10): 1–3. 2010

11. Workshop on the Medical Utility of Marijuana, Report to the Director, National Institutes of Health USA, by the Ad Hoc Group of Experts

12. תיקון עולם, אופן השימוש בקנביס רפואי

http://www.tikun-olam.co.il/אופן/השימוש/בקנאביס/רפואי.html

13. Patrik Roser, Department of Psychiatry, Ruhr-University Bochum, 44791 Bochum, Germany, IACM 5th Conference on, Cannabinoids in Medicine, 2-3 October 2009, Cologne, Germany

14. Ware MA, Wang T, Shapiro S, Collet JP for the COMPASS study team

15. Abrams DI, Couey P, Shade SB, Dhruva A, Kelly ME, and Benowitz N.

San Francisco General Hospital, University of California San Francisco

San Francisco, California USA

16. CANNABIS EXTRACT IN THE TREATMENT OF MUSCLE STIFFNESS AND OTHER SYMPTOMS IN MULTIPLE SCLEROSIS – RESULTS OF THE MUSEC STUDY. John Zajicek+, Marcus Reif*, Martin Schnelle*, on behalf of the UK MUSEC Study Investigators +Peninsula College of Medicine and Dentistry, Plymouth, PL6 8BX, UK; * IKF, Berlin

17. RECENT ADVANCES ON CANNABINOIDS IN GLIOMA

Manuel Guzmán, Department of Biochemistry and Molecular Biolgy I, School of Biology, Complutense, University, 28040 Madrid, Spain

18. BETA-CARYOPHYLLEN: A PHYTO-CANNABINOID ACTING ON CB2 RECEPTORS

Andreas Zimmer1, Ildiko Racz1, Anna-Lena Klauke1, Astrid Markert1, Jürg Gertsch2

1Institute of Molecular Psychiatry, University of Bonn, 53125 Bonn, Germany

2Institute of Biochemistry and Molecular Medicine, University of Bern, CH-3012 Bern,

Switzerland

19. THE NEUROPROTECTIVE POTENTIAL OF CANNABINOIDS IN BASAL GANGLIA DISORDERS, Javier Fernández-Ruiz, Departamento de Bioquímica y Biología Molecular and Centro de Investigación Biomédica en, Red sobre Enfermedades Neurodegenerativas (CIBERNED), Facultad de Medicina, Universidad, Complutense, 28040-Madrid (Spain); e-mail: jjfr@med.ucm.es

20. Beal JE, Olson R, Laubenstein L, et al.: Dronabinol as a treatment for anorexia associated with weight loss in patients with AIDS. J Pain Symptom Manage 10 (2): 89-97, 1995.

21. http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/cannabis/healthprofessional/page5

 


מקורות נוספים:

* http://www.cannabis-med.org/studies/study.php

* Cannabinoids in medicine: A review of their therapeutic potential , Mohamed Ben Amar

* Medicinal use of cannabis in the United States: Historical perspectives, current trends, and future directions, Sunil K. Aggarwal, PhD, Gregory T. Carter, MD, MS Mark D. Sullivan, MD, PhD

Craig ZumBrunnen, PhD, Richard Morrill, PhD, Jonathan D. Mayer, PhD

* Cannabidiol and (−)Δ9-tetrahydrocannabinol are neuroprotective antioxidants

A. J. Hampson*†, M. Grimaldi‡, J. Axelrod*, and D. Wink§

* מעורבות של קנבינואידים באפופטוזיס (מוות מתוכנת של תאים) דו"ח מחקר, מוגש לרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, פרופ' צבי פוגל המחלקה לנוירוביולוגיה, מכון וייצמן למדע

* International Association for Cannabis as Medicine, IACM 5th Conference on, Cannabinoids in Medicine

* http://www.tikun-olam.co.il

* http://books.google.ca/books?id=MQql_gt2QEgC&lpg=PA316&dq=Cannabis&pg=PP1#v=onepage&q&f=true

* http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/cannabis/healthprofessional/page5

סרטים אודות הקנביס:

קנביס בבתי אבות

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=D0VG3prgCDc

קנביס וסרטן השד

http://www.youtube.com/watch?v=cX5wLUfw0E8&feature=player_embedded

קנביס וסרטן, סרטון על פעוט בן שנתיים

http://www.youtube.com/watch?v=tmviQBB5DHs&feature=player_embedded

קנביס וטורט

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BV_cUMwQ-gc

קנביס ופרקינסון

http://www.youtube.com/watch?v=hql7b8wx47Y&feature=player_embedded

פרופסור רפאל משולם על הפרעת לחץ פוסט טראומתית

http://www.youtube.com/watch?v=oG_r5k2Ph70

 

 מאמרים נוספים
 
 ביקורת ספר: מדריך לצמחים פסיכואקטיביים
לקריאה

 הרומן שלי עם הכאב
לקריאה

 

 

לכל המאמרים